maandag 5 augustus 2019

Ook op vakantie zijn er 'ups and downs'...

Reikhalzend keek ik uit naar mijn zomervakantie: niets moet, alles mag, maar vooral kwali-TIJD met mijn gezin 💝 .  Dit jaar kozen we voor een nieuwe vakantiebestemming, een verandering na 7 jaren dezelfde stek.  Best avontuurlijk en spannend dus!  Geboekt via een website, fotootjes waren veelbelovend; ons type vakantie: authentiek huis (Heidi's blokhut in de bergen...) midden in de natuur, ideaal voor wandelen met onze hond, kijk zelf maar:
Uitzicht van op ons terras, geen vuiltje aan de lucht...
Oké, so far so good. We kregen een rondleiding in het huis door de eigenaar.  Niets bijzonders tot we bij het 'ecologische' toilet kwamen.  Het was eenzelfde wc-bril en zitcomfort als normaal, maar een 'droog toilet', dus zonder watertoevoer.  'Euh... hoe moest dat dan?'  Het systeem werkte met zagemeel (eigenaar is timmerman).  Na elk toiletbezoek moest je er zagemeel over strooien.  En als de emmer vol was, moest die leeggemaakt worden op de mestput.  OH JEEEEH!!(effe paniek)!  Dit hadden we dus niet zien aankomen...

Tijd voor een bekentenis... ik ben nooit bij de Chiro of scouts geweest, hou niet zo van kamperen, m.a.w. mijn avontuurlijkheid is twijfelachtig 😬.  Gelukkig is mijn man wel doortastend, en toen die de reacties zag, snel opperde; 'ik zal de emmer wel leegmaken'.  Maar toch...het voelde als een echte stressaanval: 'Should we stay or should we go?'

Was dit voor ons een breekpunt (= terug naar huis) of een gecamoufleerde uitdaging? We hebben gekozen voor het laatste: alhoewel ik het zelf best pittig vond.  Gelukkig had ik mijn hartcoherentie oefeningen om mijn rust te vinden en uit mijn stress-zone te blijven.  Dat maakte een wereld van verschil!  Zo hebben we samen, volop van onze vakantie kunnen genieten 💚 nog een souvenirtje:

Het VERGEET-NIET-TE-GENIETJE




maandag 24 juni 2019

Wat is hartcoherentie?

Toen ik vorig jaar het boek 'Blijven ademen' (van Louis Van Nieuland en Katrien Geeraerts) las, was dit voor mij een soort 'missing link' die ik eindelijk gevonden had.

Alhoewel ik in mijn praktijk al een aantal technieken en methodes heb verzameld die goed werken om mensen via ontspanning dichter bij zichzelf te brengen, was ik toch nog op zoek naar een efficiënte manier om mensen met acute stress en hyperventilatie te helpen.  In de hartcoherentie training herkende ik een nuttige tool om dit negatieve systeem aan te pakken en te doorbreken.

Bovendien voelde de hartcoherentie oefening als 'mijn soort' meditatie, via het hart.  Want voor mij klopt het enkel als het gaat om de hele mens: lichaam en geest samen.  En dat is het nu juist; wanneer je hart en je brein in balans komen, dan pas benut je je volledige potentieel! 

We ademen allemaal, gelukkig, volautomatisch in en uit... maar sta je er ooit bij stil hoe je ademt?  Is je ademhaling rustig of snel; hoog of diep?  En hoe voelen je schouders aan, ge-spannen of ont-spannen?

Ik ben nu steeds meer bewust van mijn ademhaling.  Als ik bijvoorbeeld voor meerdere mensen spreek, dan voel ik mijn ademhaling naar boven schieten...  Maar via de oefening; kan ik het ook weer naar beneden ademen.

Hoe werkt hartcoherentie nu precies? Via onze ademhaling kunnen we ons hartritme beïnvloeden. Ons hart geeft bovendien meer signalen naar ons brein dan omgekeerd.  Wanneer ons hart kalmeert, in hartcoherentie gaat, geeft het signalen naar onze hersenen dat alles veilig is, met evenwicht in brein en zenuwstelsel tot gevolg.  Dit is een fysiologisch feit; als je de voorgeschreven hartcoherentie oefening doet, gebeurt dit in je lichaam, altijd.

zaterdag 8 juni 2019

Wat doet hartcoherentie training met mij?




Ik ben nu ongeveer 8 maanden bezig met mijn hartcoherentie training; ik doe de oefening dagelijks 10 min. 's morgens en 10 min. 's avonds (als minimum voor opbouw training). 
Na een 6 maanden oefenen, merkte ik algemeen een POSITIEVE OPWAARTSE SPIRAAL door meer balans op fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch vlak:


  • Ik voel me meer en meer terug mijn 'kalme' zelf nadat ik dit vele jaren kwijt was (ik had vooral veel innerlijke, emotionele stress als gevolg van uitgesproken 'pleaser' patroon);
  • Ik voel herstel van mijn energieniveau; ik beweeg meer; ik kan meer activiteiten plannen op 1 dag;
  • Ik kan relativeren wat belangrijk is en wat niet. Dit helpt enorm bij beslissingen nemen: het is makkelijker om gezonde keuzes te maken! 
  • Ik voel dat ik minder snel emotioneel uit balans of angstig ben.

Maar ik besef maar al te goed dat het leven me blijft uitdagen.  Daarom is mijn herstel en opbouw ook niet elke dag even voelbaar.  Toch heb ik wel regelmatig het besef; 'ok, dit gaat beter of nee, dit ga ik vanaf nu anders doen'; waardoor ik weer steeds een stapje in de goede richting doe.  En dat is zo fijn!!

Calmthe met hart en hoofd in balans!

Hallo lieve mensen,

Welkom op mijn blogpagina over hartcoherentie en stress.  Ik wil mijn enthousiasme over dit onderwerp heel graag met jullie delen! 
In mijn Calmthe praktijk bied ik een aangepaste, persoonlijke begeleiding voor mensen die op zoek zijn naar 'echte' rust en levenskwaliteit.

Hart-groet Katrien